Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Plugg, plugg och mera plugg

Av husdjursagronomen - 30 maj 2014 19:06

Lite roligt fakta först. Vi husdjursagronomer har vissa kurser som är samma som de som veterinärerna läser som läser vissa kurser som läkarna läser. Som nu tillexempel ska vi snart ha en tenta i biokemi. Biokemi handlar mycket om kroppens funktion. Hur metabolismen, fotosyntesen, insulin/glugakagon halter med mera. Kort sagt vad som händer i kroppen efter att vi har ätigt och hur kroppen omvandlar det till energi och lagrar upp det som reserv inför svält. Det finns emellertid inte så mycket fakta om detta som är specifikt inriktade på djur, så våra tenta samt övningsfrågor är mänskliga exempel. Föreläsarna tar alltså upp riktiga sjukdomsfall hos människor och så ska vi kunna veta vilka metaboliska vägar tillexempel som förhindrar omvandligen av (i enkla ord) födan till energi.

Det intressanta är att det är för det mesta liknande processer mellan djuren och människorna så ifall man vet hur man ska bota en människa med en specifik sjukdom kan man ibland bota ett djur med samma sjukdom på ett liknande sätt. Ibland går det förståss inte, olikheterna mellan arterna kan vara allt för stora med ibland fungerar det.

Kursboken som vi läser har enbart information om enkelmagade djur, då människan är ett enkelmagat djur. Ibland tas djur upp som exempel på vissa saker för att vi lättare ska kunna relatera det till något som vi vet något om. Brunt fett är ett exempel på det. Brunt fett har djur som går i ide, samt små djur, även mänskliga bäbisar. Det bruna fettet gör så att man kan hålla värmen utan att behöva använda sig av så mycket energi. Det är anledningen till varför man egentligen inte behöver klä på spädbarn så mycket kläder eller ha täcke på dem när de sover, de håller värmen ändå. Brunt fett finns hoss vuxna mänskliga individer också, framförallt hos kvinnor, i bröstregionen.


Som sagt ett kort men intressant sidospår...tycker jag i alla fall :p


Att studera till husdjursagronom är inte fy skäms. Vår utbildning är mellan 4,5-5 år lång beroende på ifall vi vill ha magister eller master titel när vi går ut. Vår utbildning är alltså lika lång som de andra "finare" utbildningarna och det är därför jag anser att fler borde veta om att denna utbildningen finns. Går man denna utbildning så får man en fin titel, ett bra jobb och du får framför allt arbeta med djur på ett eller andra sätt. Jag kommer lite senare i bloggen ta upp lite exempel på yrken som man kan arbeta inom när man är klar med utbildningen.


En liten fakta/fråga till er alla. Visste ni att alla sköldpaddsfärgade katter är honor och vet ni varför så är fallet?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av husdjursagronomen - 31 maj 2014 17:22

Jag brukar ibland när jag är lite uttråkad gåin på blocket och kolla på hundannonser. Jag har ingen möjlighet att ta hand om en hund i dagens läge, men tycker ändå att det är lite kul att kolla de som ligger ute. Något som emellertid gör mig mycket i...

Av husdjursagronomen - 30 maj 2014 13:06

Mitt första inlägg kommer tyvärr inte handla så mycket om min utbildning, även om den är delvis kopplad till den.   Jag har en 17 månaders gammal bondkatt som jag har köpt från ett katthem i Oktober förra året. Han är en söt svartvit hane som äls...

Presentation

Vill du jobba med djur men kommer inte komma in på veterinärsutbildningen? Då är detta yrke något för dig!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards