Alla inlägg den 31 maj 2014

Av husdjursagronomen - 31 maj 2014 17:22

Jag brukar ibland när jag är lite uttråkad gåin på blocket och kolla på hundannonser. Jag har ingen möjlighet att ta hand om en hund i dagens läge, men tycker ändå att det är lite kul att kolla de som ligger ute. Något som emellertid gör mig mycket irriterad är när folk försöker sälja sina "renrasiga" labradoodle...specielltnär de sedan i texten skriver att de vill sälja sina "renrasiga" valpar vars mamma är en fin pudel och pappan en underbar labrador. Först vill jag bara förtydliga mig om att jag har inget emot blandraser, men ifall man vill sälja en blandras så bör man åtminstone vara ärlig om att det är vad den faktisktär och inte försöka ge den ett tjusigt namn för att lura i folk att den är renrasig.


För att en ny hundras ska kunna få bli en "riktig" ras så finns det flera kriterier som den måste uppfylla....bland annat att valparna måste vara renrasig fem generationer bakåt. Alltså vill man ha en "renrasig labrodoodle" så måste man para FLERA pudlar med labradorer och sedan måste deras barn para sig med varandra och deras barn i sin tur och så vidare fem led nedåt. Det är viktigt att man har ett stort utbud av hundar i början så att det inte blir någon inavel på vägen ner i leden. En hund från generation fyra kan heller inte para sig med en hund vars föräldrar kommer från den första generationen. Eller kan kan de ju göra, men deras gemensamma valpar kommer räknas som generation tre valpar och inte generation fem valpar.

En annan kriterie som finns är att det ska finnas tillräckligt många av raser för att ett fortsatt avelsarbete ska kunna fortgå utan att någon form av inavel kommer inträffa.

En tredje kriterie är att denna nya ras kommer ha nya saker i form av till exempel egenskaper eller utseende. Det måste finnas något speciellt med denna ras som gör att den skiljer sig från andra. VArför skulle någon vilja ha just den här rasen?

En fjärde kriterie är att hundarna i rasen måste kunna para sig med varandra och skaffa avkommor. Det är den rasen gråvaktel har haft problem med. Den är inte en godkänd ras riktigt för en renrasig hona kan inte alltid bli dräktig med en renrasig hane så man måste blanda in andra raser för att få valpar....vilket gör valparna till blandraser.


Slutligen: jag har inget emot blandraser och jag skulle kunna tänka mig att äga en, men då kommer jag säga till folk som frågar att det är en blandras och inte hitta på något speciellt namn till just denna blandras för att få det att låta finare. Jag skulle heller aldrig som privatperson sälja en blandras under namnet renrasig för vissa människor kanske mot förmodan tror mig och tror att de har en renrasig hund vilket kan förstöra för dem ifall de vill ställa ut den eller gå jaktprov med den vilket man inte får göra med blandraser. Jag vill med detta inlägg informera folk om att det faktiskt finns kriterier för att en ras ska vara renrasig och jag vill uppmana folk att sluta låta så jävulskt korkade genom att presentera en blandras som renrasig. Ifall du verkligen älskar din hund så borde det inte spela någon roll vad den är för något.

Jag har en bondkatt vilket i kattvärden är som en blandras och jag kan inte tänka mig en bättre katt att äga och jag presenterar honom stolt som bondkatt och inte som en "swedish farm forest cat".

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vill du jobba med djur men kommer inte komma in på veterinärsutbildningen? Då är detta yrke något för dig!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards